Feilsøking – Hva gjør du hvis det ikke virker?

Dette er en enkel guide for feilsøk dersom du ikke kommer på internett, eller hvis du opplever at hastigheten er treg.  

Utstyret som er benyttet i din bolig eller hytte er kanskje ikke helt likt som på bildene, men oppsettet vil uansett være det samme.

Driftsmeldinger:

Kjente feil og vedlikehold i nettet

Planlagt vedlikehold natt til torsdag 11.april

Torsdag 11. april kl 00:01 – 06:00 vil vår leverandør utføre planlagt vedlikehold på linjen inn til oss.

Det betyr at kunder på Geilo, Ustaoset,Haugastøl og Dagali og Skurdalen kan bli uten nett i denne perioden.

Servicemelding torsdag 28. mars

16:30
På grunn av feilretting kan det bli et kort utfall i noen områder rundt kl 16:45. Nettet vil være oppe igjen i løpet av kort tid.

10:50
Feilen på Ustaoset/Haugastøl er nå rettet og alle kunder skal være online og med god hastighet.

Feil på Ustaoset/Haugstøl

Onsdag 27. mars.
19:10 Feil på Ustaoset/Haugastøl ser ut til å være rettet og berørte kunder er på nett igjen. Vi gjennomgår denne delen av nettet utover kvelden. Korte utfall kan muligens forekomme i forbindelse med dette arbeidet, men vi skal gjøre vårt beste for å unngå det.

Viktig informasjon før du begynner:

IKKE trykk inn RESET-knappen på utstyret! 

Det er en grunn til at man må benytte en binders, sikkerhetsnål, eller annet spesialutstyr for å aktivere reset. Reset tilbakestiller utstyret til fabrikkinnstilling og fører til at vi vil miste all kontakt med utstyret. Passord tilbakestilles, og alle enheter du har brukt på nettverket vil kobles fra.

Det vil vanligvis være nødvendig å kjøre ut til lokasjonen for å programmere utstyret på nytt, noe som vil medføre ekstra kostnader. Dette gjøres kun etter egen avtale med Aasberg Internett.

RESTART er OK, RESET er IKKE OK.

Feilsøking trinn for trinn

1. Er det strøm på WiFi-routeren?

Sjekk om det lyser noe sted på routeren. Dersom denne er mørk skyldes det ofte at strømforsyningen er trukket ut av stikkontakten, eller at noen har slått av bryteren bak på routeren. Dette skjer gjerne i forbindelse med vask/støv-tørking eller nysgjerrige barn.

Dersom routeren ikke har strøm så sjekk om sikringen har gått. 

Utstyret er avhengig av strøm for å fungere, så er det strømbrudd hos deg vil det ikke virke. 

NB: Aircube routere har kun lys under og dette er ofte deaktivert fra leverandørens side. Ved en restart vil den lyse opp under og blinke noen ganger før den igjen blir mørk. Dette er helt normalt.

2. Restart WiFi-router

Forsøk å koble ut strømmen til router ved å dra ut stikkontakten. La strømmen være av i minst 15 sekunder.

Gi systemet minst 5 minutter til å starte opp igjen før du forsøker å koble til internett på nytt.

3. Er det strøm på utvendig antenne?

Som regel har antennen egen strømforsyning (kontakt), og i blant er det noen som kobler denne ut når de skal lade en mobil eller annet utstyr. Det lyser foran på strømforsyningen dersom den har strøm.

Selv om den har strøm kan det være likevel være nødvendig med en restart. Forsøk å ta ut stikkontakten til router og antennen. Vent i 15 sekunder før du plugger dem inn igjen. Gi systemet noen minutter til å starte opp igjen før du forsøker å koble til internett på nytt.

Strømforsyningen til antennen ser slik ut:

 

4. Har noen byttet om på ledningene?

Det høres kanskje dumt ut, men dette opplever vi ofte i forbindelse med nysgjerrige barn, ommøblering, eller utlån av hytta. Kablene må være plugget inn korrekt, se oversikten under.

Slik skal kablene være plugget inn dersom du har to strømforsyninger, en til antenne og en til router:

-Porten merket PoE på antennens strømforsyning er for kabelen som går ut til selve antennen (utvendig).

-Porten merket LAN på antennens strømforsyning skal kobles til porten som er merket med WAN (Internet) på routeren.

-Porten merket LAN på routeren er for kablet tilkobling for dine private enheter, som stasjonær PC, printer, webkamera eller annet nettverksutstyr.

5. Dersom du kun har én strømforsyning til både router og antenne er det følgende oppsett som er riktig.

Virker det fortsatt ikke?

Dersom alt ser ut til å være korrekt, og du fortsatt ikke har tilgang til internett er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med support hos Aasberg Internett.

Ring 32 17 85 13 eller send oss en epost på: support@aasberginternett.no 

Merk: Vi sjekker ikke mail på kveld og helg, så ring oss hvis du trenger hjelp utenom vanlig kontortid (Hverdager 08:00-16:00).

Tips og artikler

10 ting mobiloperatørene ikke forteller deg om mobilt bredbånd

10 ting mobiloperatørene ikke forteller deg om mobilt bredbånd

Har du fått tilbud på mobilt bredbånd fra mobiloperatørene, men er usikker på om du bør velge dette? La oss vise noen av de skjulte realitetene bak kampanjene.

Enten du allerede er en kunde hos Aasberg Internett som utforsker alternativer eller en om du vurderer oss som et alternativ mot mobilt bredbånd, er vi her for å hjelpe deg med å ta en informert beslutning.

les mer