FAQ – Ofte Stilte Spørsmål

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene kundene våre har. Lurer du på noe du ikke finner svar på her kan du sende en mail til support@aasberginternett.no.

Før du bestiller

Hvor har dere dekning?

I praksis dekker vi hele Hol kommune, bortsett fra Hovet. 

Pr oktober 2023 dekker vi Geilo, Ustaoset, Haugastøl, Sundalen, Myrland, Holsåsen, Hagafoss, Kvisla, Skurdalen, Dagali, Dagalifjell, Imingfjell, Jønndalen og deler av øvre Uvdal og Tunhovd. Vi jobber kontinuerlig med utvidelse og håper å kunne tilby flere nye områder snart.

Du kan klikke på kartet for å zoome inn og ut. Lokale variasjoner kan forekomme på grunn av vegetasjon og geografi, da systemet er avhengig av fri sikt.

Hva trenger jeg?

Det eneste som trengs er fri sikt til en antenne i vårt dekningsområde, samt tilgang til strøm inne i bygget.

Resten fikser vi.

Kan jeg få antenne i valgfri farge?

Antennene våre er i utgangspunktet hvite, men vi kan lakkere antennen sort matt hvis du synes det blir penere på din hytte eller hus. Gi beskjed om at du ønsker lakkering ved bestilling, så lakkerer vi utstyret før montering.

Pris for lakkering er kr 499,-

Innstiling av internettantenne


 

Avgir utstyret stråling?

Alt sendeutstyr avgir en liten form for stråling, men dette er helt ufarlig og godt innenfor grensene satt fra Statens Strålevern.

I forhold til en mobiltelefon og diverse bluetooth-produkter er vår løsning i samme klasse.

Direktoratet for Strålevern og atomsikkerhet skriver:

Et trådløst nettverk sender svært svakt og har en rekkevidde kun opp til et par hundre meter. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har sammen med Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet utført målinger av elektromagnetiske felt ved rutere, som er basestasjoner for trådløse nettverk.

Målingene viser at feltet rundt ruterne er svært svakt og at vi eksponeres for forsvinnende lave nivåer. Verdiene er i gjennomsnitt en hundretusendel av grenseverdien.

Hvor lang leveringstid har dere?

Vi lover å få deg på nett på maks 5 virkedager fra bestilling. Klarer vi ikke å holde dette løftet vil vi spandere abonnementet den første måneden.

Hvordan fungerer nettet deres?

Vi sender internett trådløst gjennom luften på liknende måte som 4G og 5G, men uten datakvotene.
Vi har bygd opp en egen infrastruktur med antenner som sender internett fra fibertilkoblinger og videre til deg.

Hvilken hastighet trenger jeg?

Her er en enkel oversikt over behov for båndbredde til ulike tjenester:

Nettsurfing og E-post
For grunnleggende aktiviteter som nettsurfing og e-post, er hastighetsbehovene ganske lave. Omtrent 5-10 Mbps er tilstrekkelig for å håndtere disse oppgavene uten problemer.

Streaming (TV via internett)
Kvaliteten bestemmer hastighetsbehovet. For standarddefinisjon (SD) er 3-4 Mbps nok, mens HD-innhold krever rundt 5-8 Mbps. Vil du å se innhold i 4K, anbefales minst 25 Mbps.

Gaming
For gamere er stabil forbindelse og lav ping (forsinkelse) viktigere enn bare høy hastighet. En hastighet på 10-20 Mbps er ofte tilstrekkelig, men stabiliteten til nettverket og en lav ping er kritisk for en god spillopplevelse, spesielt i online flerspillerspill.

Smarthus-dingser
Smart-hjem enheter som termostater, sikkerhetskameraer, kjøleskap og smarte lyspærer krever relativt lite båndbredde. En generell hastighet på rundt 10 Mbps bør være tilstrekkelig for et hjem utstyrt med flere av disse enhetene.

Flere brukere samtidig
Når flere personer bruker internett samtidig, vil det sette større krav til hastigheten. Dersom flere i husstanden streamer video, spiller online spill eller laster opp og ned store filer samtidig, trengs høyere internett-hastighet.

Som en tommelfingerregel, vurder å øke hastigheten med ca 10 Mbps for hver ekstra person som bruker nettet aktivt. Dette hjelper med å sikre at alle får en god og stabil internett-opplevelse uten avbrudd.

Har du internett fra Aasberg Internett kan du enkelt oppgradere abonnementet om du skulle få behov for høyere hastighet.

Du kan lese mer om å velge riktig hastighet i denne artikkelen: Hvilken internetthastighet trenger jeg?

Hvorfor bør jeg velge dere?

  • Vi kan levere raskt og stabilt internett i områder andre leverandører ikke dekker.
  • Vi er en lokal leverandør, med lokale ansatte og god kjennskap til området vårt.
  • Du kan være trygg på å få hjelp om det er nødvendig, også i helger og ferier.
  • Du får rask tilkobling, rimelige priser og ingen bindingstid.
  • Du får selvfølgelig fri bruk av data og vår unike fornøydhetsgaranti.

Hva betyr 100 % fornøyd-garanti?

Er du ikke fornøyd etter 4 uker, uansett grunn, henter vi utstyret og betaler deg pengene tilbake.

Vi lever av fornøyde kunder. Så enkelt er det faktisk!

Får jeg internett i hele bygget?

Vi sørger for dekning der du trenger det, enten det er på soverommet, på kontoret eller på terrassen.

I store bygg med mye betong kan det være nødvendig å sette opp et mesh-system som består av flere diskrete enheter som gir tilgang til samme nettverk, uansett hvor du befinner deg.

Vi hjelper deg med å finne en god løsning!

Personvern

Hvilken informasjon lagrer dere om meg?

For å kunne oppfylle vårt kundeforhold til deg samt norske regnskapsregler må vi lagre navn, kontaktinfo og lokasjon på antenner og utstyr.

Gir dere min kontaktinformasjon videre til noen andre?

Vi gir ikke informasjon om deg eller ditt kundeforhold videre til andre parter. Noe informasjon lagres i eksterne datasystemer, men da har vi alltid databehandleravtaler som sikrer at opplysningene er trygge.

Hvilken informasjon sender dere til meg?

Vi sender ut varsler som har med ditt abonnement og kundeforhold å gjøre, f.eks faktura, driftsmeldinger, nyheter og forslag til endringer.

Hvor kan jeg lese mer om personvern?

Du finner hele vår personvernerklæring her: Personvern og cookies.

Betaling og faktura

Hvordan betaler jeg?

Vi fakturerer på forhånd for 3 måneder av gangen, via Efaktura, Vipps, PDF på epost eller som vanlig brevpost.

Ønskes faktura pr måned er dette også mulig.

Tilbyr dere Efaktura?

Det gjør vi. Vi tilbyr også Vipps, PDF faktura på mail og snailmail.

Kunder som har akseptert “Alltid e-Faktura” eller sagt “Ja takk til alle” i sin nettbank/vipps vil kunne motta e-Faktura fra oss.

Du må akseptere “Alltid e-Faktura” i din nettbank. Da vil du kunne motta e-Faktura fra alle fakturautstedere som tilbyr dette. Du vil få alle fakturadetaljer rett i nettbanken eller Vipps, og vil kun behøve å godkjenne der.

Dersom du trekker tilbake samtykket om “Alltid e-Faktura”, vil alle e-Fakturaer stoppes.

NB: Ta kontakt med oss på mail eller telefon og påse at informasjonen vi har om deg stemmer.

Tilbyr dere Vipps?

Ja, det gjør vi.

Det første du må gjøre er å ta kontakt med oss på mail eller telefon og påse at informasjonen vi har om deg stemmer.
L
ogg deretter inn i din Vipps, gå til profil, velg regninger og faktura.

Huk av for å «vise regninger i vipps» og «alltid vipps e-faktura.»

Kan jeg bruke Avtalegiro?

Ja, det kan du.

Avtalegiro opprettes enkelt i din nettbank, men forutsetter at du har en aktiv Efaktura avtale med oss først. Kontakt oss om du har spørsmål.

Kan jeg betale med kort?

 Dessverre kan vi ikke tilby betaling via betalingskort i dag.

Hva skjer om jeg glemmer å betale?

Dersom en faktura ikke blir betalt i tide sender vi ut purring på SMS og epost. Dersom betaling uteblir vil vår samarbeidspartner overta videre oppfølgning og eventuell inkassosak.

I ytterste konsekvens vil vi vurdere stenging av tjenesten. Merk at dette aldri gjøres uten spesifikt varsel fra vår side.

Feilsøking

Hva gjør jeg hvis det ikke virker?

Vi har en høy oppetid, men som med alt teknisk utstyr hender det at noe må fikses.
Ofte er en enkel restart av utstyret nok:

Ta ut stikkontakten på router og utvendig antenne i 10 sekunder og plugg det inn igjen.

Gi utstyret 3-4 minutter til å starte opp igjen. 

Her kan du også kan sjekke vår enkle feilsøkingsguide som kan hjelpe deg med de vanligste utfordringene, ellers er vi alltid tilgjengelig på support: support@aasberginternett.no eller via telefon 32178513.

Utenfor vanlig åpningstid vil du viderekobles til vår vakttelefon, det er bare å holde linjen.

Har dere en guide for feilsøking?

Aller først bør du restarte utstyret, dette løser nesten alltid problemet. Restart både ruter og antenne, dette er to forskjellige enheter.

Du finner en enkel feilsøkningsguide her.

 

Har dere en side med driftsmeldinger?

 Ja, vi oppdaterer denne hvis det er kjente feil i nettet. Her finner du driftsmeldingene.

Henvisningsprogram

Hva er kampanjeperioden?

Henvisningskampanjen går fra 2. desember 2023 til 30. april 2024. Den henviste må ha bestilt internett i løpet av kampanjeperioden for å utløse belønning.

Hvem kan delta i henvisningskampanjen

Alle kan henvise nye kunder, men er man ikke kunde hos oss må man velge donasjon til løypelag som belønning.

Kampanjen gjelder for nye internettkunder i øvre Hallingdal/Numedal.

Kan jeg henvise mange?

Du kan henvise så mange du vil og du får belønning for hver person som blir kunde.

Henviser du 12 personer som blir kunde vil det si gratis internett i et helt år eller 6.000-12.000 kr i donasjon til ditt valgte løypelag. 

Hvordan fungerer belønningen?

Velg mellom gratis internett i en måned (da får du rabatt på fakturaen på ditt eksisterende abonnement) eller at vi gir en donasjon til et løypelag du velger.

  • For henvisninger registrert til og med 31. 12. 2023 donerer vi 500 kr.
  • For henvisninger registrert fra og med 1. 1. 2024 og ut kampanjeperioden til og med 30.4. 2024 donerer vi 250 kr.
  • Det er tidspunkt for når man registrerer seg i prgrammet som teller – ikke når den nye kunden bestiller.

Hvis Per henviser Ole den 15. desember og Ole registrerer seg i desember, men bestiller internett 15. februar og begge velger donasjon vil vi donere 1000 kr til løypelaget. 500 kr for Per og 500 kr for Ole.

Hvis Per sender link til Ole den 15 desember, Ole venter med å registrere seg til januar og så bestiller internett i februar. Begge velger donasjon. Vi vil da donere 750 kr til løypelaget. 500 kr for Per og 250 kr for Ole.

Man trenger ikke velge samme belønning og får heller ikke se hvilken belønning andre har valgt.

Hvordan vet jeg om jeg skal få belønning?

Vi sender deg en mail hvis noen du har henvist blir kunde. Når vedkommende har vært kunde i 90 dager utløses belønningen. Da sender vi mail og spør hvilker belønning du ønsker.