Opplever du at TV-bildet hakker, fryser eller blir uklart? Her er noen enkle ting du kan sjekke selv før du kontakter oss.
Ofte skyldes det plassering av utstyr eller at noe elektronikk trenger en omstart – og mange problemer kan løses på noen få minutter.
1. Start med en omstart
Alt elektronisk utstyr trenger å skrus helt av iblant. Prøv dette:
- Trekk ut strømmen på router
- Trekk ut strømmen på antenne
-
Trekk ut strømmen på TV
-
Trekk ut strømmen på Chromecast, Apple TV eller andre dingser du bruker til strømming
-
Vent ca. 30 sekunder
-
Koble til igjen og vent ca 5 minutter før du prøver på nytt (det tar litt tid for alt å kobles til igjen)
Dette løser langt flere tilfeller enn man skulle tro.
2. Sjekk plasseringen av utstyret
Selv om internettlinjen inn til huset er helt fin, kan noe utstyr ha dårlige signaler.
-
Står Chromecast eller Apple TV gjemt bak TV-en? Prøv å flytte den litt fram eller til siden for skjermen.
-
Er routeren plassert langt unna TV-en eller bak mange vegger? Se om det er mulig å flytte router og TV litt nærmere hverandre.
-
Har enheten støtte for nettverkskabel? Da kan kabel gi mer stabil TV-bruk enn Wi-Fi.
- Et Mesh-system gir deg bedre dekning i større hus og hytter og kan være det du trenger for å få god dekning til TV-en.
3. Har du riktig hastighet?
Har du en pakke med lite kapasitet så kan TV-en prøve å hente mer data enn linjen tillater. Da blir det «kø på linja» – og det gir både hakking og frustrasjon
15/15 Mbps fungerer fint for 1-2 personer som surfer, leser e-post og sjekker Facebook. Skal man strømme TV, ha videomøter og jobbe, og ikke minst bruke flere enheter samtidig vil 50/50 pakken gi en langt bedre opplevelse.
50/50 Mbps holder fint til TV-bruk for de aller fleste, men brukes det flere TV-er (eller andre enheter som strømmer video) samtidig kan det være at det blir for lite. Har man besøk og mange bruker nettet samtidig blir det mindre kapasitet igjen til TV-en. F.ek.s om man til vanlig er 2 personer, men får alle barn og barnebarn på besøk.
Har du 100/100 Mbps eller mer, er det som regel ikke hastigheten som er problemet, med mindre det er mange som strømmer på ulike skjermer samtidig.
4. Sjekk oppløsningen i strømmeappen/TV-en
TV-en kan prøve å bruke mer kapasitet enn du har tilgjengelig hvis oppløsningen står for høyt.
-
Se i app-innstillingene om det er satt til 4K, Ultra HD eller Høy kvalitet.
-
Direktesendt sport bruker ofte ekstra båndbredde, spesielt i høy kvalitet.
- Prøv å sette oppløsningen til HD eller Auto.
Dette gir som regel et godt bilde, men bruker mindre data og gir mindre risiko for avbrudd – spesielt ved direktesendt sport, som ofte krever ekstra båndbredde.
5. Sjekk om noe annet i huset bruker nettet samtidig
Hvis andre enheter bruker mye kapasitet samtidig, kan det påvirke bildet.
Typiske eksempler er:
-
En tenåring som laster ned et stort spill
- Programvareoppdatering til en elbil
-
En PC som laster opp videoer eller sikkerhetskopier i bakgrunnen
-
Webkamera som sender video til skyen (ofte i høy oppløsning)
Når dette skjer samtidig som du ser TV, kan det ta for mye kapasitet til å at TV klarer å vise et godt bilde.
Det vil også gi dårlige resultater på speedtest – fordi andre enheter bruker av eller bruker opp kapasiteten.
Løsningen er enkel:
– Pause nedlastinger eller oppdateringer når du ser TV
– Sett sikkerhetskopier og opplastninger til å kjøre om natten
– Reduser oppløsning på webkamera hvis det bruker mye båndbredde
6. Hvis du bruker RiksTV
En del RiksTV-brukere har opplevd at appen låser seg i høst. Dette løses ved å tvinge appen til å avslutte og starte den på nytt.
Tving avslutning av RiksTV-app
Hjelp når du trenger det
Noen ganger er det små justeringer som skal til – andre ganger kan det være hastigheten eller plasseringen av utstyret som skaper problemer.
Vi kan enkelt:
🔍 Sjekke om linjen din brukes opp
📶 Se om enheter har dårlig WiFi-signal
Bare ta kontakt med oss, så ser vi sammen på hva som kan forbedres.
Hold deg oppdatert
Internettpakker
Vil du ha internett fra oss? Sjekk ut våre pakker og priser.
Få nyheter og tilbud rett i innboksen
Meld deg på Aasberg Internetts nyhetsbrev for å få nye artikler, tips, kampanjer og tilbud rett i innboksen.
Følg oss
Følg oss på din favoritt av sosiale medier




