Har du fått tilbud på mobilt bredbånd, men er usikker på om du bør velge dette? La oss vise noen av det som skjuler seg bak kampanjene og hvorfor du må sjekke det som står med liten skrift.
Enten du allerede er en kunde hos Aasberg Internett som utforsker alternativer, eller en om du vurderer oss som et alternativ mot mobilt bredbånd, er vi her for å hjelpe deg med å ta en informert beslutning.
Vi har ingen bindingstid på våre abonnement, så det er ingenting som hindrer deg i å bytte om du ønsker. Men vi vil at du skal ha et godt grunnlag for å vurdere informasjonen, slik at du kan gjøre en ordentlig sammenlikning.
Selv om mobiloperatørene lover ‘ubegrenset’ data, er sannheten at hastigheten kan falle dramatisk etter en viss mengde bruk, og du kan ende opp med å surfe på nettet i en brøkdel av den hastigheten du ble lovet.
10 ting mobiloperatørene ikke forteller deg om mobilt bredbånd
1. Hastighetsbegrensninger etter forbruk
Selv om de lover “ubegrenset” data, reduserer de fleste mobiloperatørene hastigheten betydelig etter at du har brukt en viss mengde data. Det er vanlig at hastigheten da går fra f.eks 100 Mbps til 5-6 Mbps for resten av perioden. Sjekk derfor om kvoten du får med full hastighet holder til all din internettbruk.
2. Overbelastet mobilnett i travle perioder
Mobilt bredbånd bruker samme nett som alle mobiler og i perioder med mye folk i fjellet, kan mobilt bredbånd bli tregt og ustabilt på grunn av den økte mengden folk som deler på det samme nettverket. Det skjer typisk i helgene i vinterhalvåret og under skoleferier.
Når veldig mange er tilkoblet samtidig, kan det føre til overbelastning av nettverket og da reduseres hastigheten for alle brukere. Dette er noe du bør være oppmerksom på når du planlegger bruken av mobilt bredbånd, spesielt i perioder med høy trafikk.
3. “Opp til” hastighet
Mobiloperatører annonserer hastigheter som “opp til” en bestemt verdi, for eksempel “opp til 100 Mbps”
Det er viktig å forstå at denne hastigheten er et maksimum og ikke nødvendigvis den faktiske hastigheten du vil oppleve. Faktiske hastigheter kan variere avhengig av flere faktorer, inkludert nettverkstrafikk, avstand til nærmeste basestasjon, og kvaliteten på signalet. Det er derfor lurt å være realistisk når du vurderer hastighetsforventningene dine og ikke ta “opp til” hastigheten bokstavelig.
Når du vurderer hastigheten, må du ikke bare fokusere på nedlastings- og opplastingshastigheter, men også på latency, eller responstid. Mobilnett har generelt en lengre responstid (latency), som betyr til tiden det tar fra du gjør noe på din PC eller mobil til du opplever at noe skjer. Dette kan føre til at nettet føles tregt, spesielt ved online spilling.
4. Forventninger til 5G og virkeligheten
Mange er ivrige etter å få tilgang til 5G-nettverket og tror det vil revolusjonere deres internettopplevelse. Mobiloperatørene lover raske hastigheter og utmerket dekning med 5G, men virkeligheten kan være annerledes.
Utenfor byene opplever mange kunder faktisk lavere hastigheter med 5G enn forrventet, spesielt i perioder med høy belastning som kvelder, helger og ferier. Dette skyldes ofte den lengre avstanden mellom basestasjonene og det økte antallet kunder tilknyttet samme sender.
Det er viktig å forstå at 5G ikke er en mirakelløsning som løser alle problemer med internettdekning og hastighet. Selv om det kan være en av fremtidens teknologier, er det viktig å være realistisk med forventningene og være oppmerksom på begrensningene, spesielt i landlige områder.
5. Betingelser for bindingstid og prisøkninger etter innledende tilbud
Noen abonnement binder deg til langvarige avtaler, noe som kan gjøre det vanskelig å bytte til en annen tilbyder hvis du ikke er fornøyd. Ofte får du en introduksjonspris som er knyttet til en bindingstid på et år eller mer, men etter dette kan prisene øke betydelig.
Det er viktig å være oppmerksom på hvike priser som gjelder når introduksjonstilbudet utløper, da dette kan påvirke den totale kostnaden for tjenesten over tid.
Sørg for å lese vilkårene grundig og forstå om det er noen planlagte prisøkninger i fremtiden, slik at du kan ta en informert beslutning om valg av operatør.
6. Dekningsproblemer i visse områder
Til tross for løfter om omfattende dekning, kan det være “døde soner” der signalet er svakt eller ikke-eksisterende.
7. Skjulte kostnader for ekstra tjenester
Raskere hastigheter eller ekstra datapakker kan påløpe ekstra kostnader som ikke er tydelig oppgitt i grunnprisen.
8. Får du kundeservice når du trenger det?
Ikke alle operatører tilbyr den kundeservicen og support i helger og ferier. Skal du ha internett på hytta er det kanskje da du trenger det mest?
9. Betingelser for reklamasjon
Prosessen for å reklamere på tjenesten eller enheten din kan være komplisert eller vanskelig å forstå.
10. Installasjon kreves
Hos noen mobiloperatører må du selv installere løsningen, noe som kan være utfordrende hvis du ikke er særlig teknisk. Dette kan inkludere å sette opp rutere, konfigurere innstillinger og feilsøke eventuelle problemer som måtte oppstå. Det er viktig å vurdere dine egne ferdigheter og komfortnivå med teknologi før du velger en mobiloperatør som krever selvinstallasjon. Hvis du er usikker på om du kan håndtere installasjonen selv, kan det være lurt å velge en leverandør som tilbyr profesjonell installasjonstjeneste for å sikre en problemfri opplevelse.
Så hva skal du velge?
Vi kan ikke ta valget for deg, men håper dette ga deg nyttig info i hva du bør sjekke opp før du velger leverandør. Noen er kjempefornøyd med moblit bredbånd, andre opplever at det ikke dekker deres behov og sliter med å komme ut av avtaler med lang bindingstid.
I Aasberg Internett lover vi et stabilt og sikkert nett der du får den hastigheten du betaler for, uten bindingstid eller skjulte kostnader og der du får hjelp når du trenger det – også i helger og ferier. Vi kan dessverre ikke dekke alle, og vi passer kanskje ikke for alle. Men hvis du velger oss lover vi å være her for deg. 💙
Vi anbefaler at du gjør følgende før du bestiller internett, uansett leverandør:
1. Sett opp en oversikt over alle kostnader
Ta med både det du får i en eventuell kampanjeperiode og det som gjelder når perioden er utløpt.
2. Sjekk åpningstidene på kundeservice
Trenger du nett på hytta som du bare bruker i helger og ferier får du liten hjelp fra en kundeservice som er betjent 9-16 mandag til fredag. Pass på at du velger en leverandør som kan gi deg hjelp når du trenger det – hvis du trenger det.
3. Kanskje det viktigste: Spør naboen
Finn noen i ditt område som har den leverandøren du vurderer. Snakk med noen i samme gate eller hyttefelt og spør om de er fornøyd med tjenesten.
Kjenner du ingen så spør i en lokal gruppe på Facebook eller sjekk ut anmeldelser på nett som Google eller TrustPilot. Pass på å sjekke ditt område, en tjeneste som fungerer godt i Bergen er ikke nødvendigvis like god på Geilo.
Har du spørsmål? Ta kontakt!
Håper denne guiden har vært nyttig for deg i din søken etter den beste internettjenesten enten det er for hytte, bolig eller bedrift.
Vi hjelper deg gjerne for å sikre at du får den beste internettopplevelsen. Kontakt oss gjerne hvis du har spørsmål eller trenger ytterligere veiledning.
Ikke nøl med å kontakte oss! Vi er her for å hjelpe.
Hold deg oppdatert
Internettpakker
Vil du ha internett fra oss? Sjekk ut våre pakker og priser.
Få nyheter og tilbud rett i innboksen
Meld deg på Aasberg Internetts nyhetsbrev for å få nye artikler, tips, kampanjer og tilbud rett i innboksen.
Følg oss
Følg oss på din favoritt av sosiale medier