WiFi eller internett – hva er forskjellen?

Internett og WiFi blir ofte sett på som det samme, men det er faktisk to forskjellige ting. Det kan være nyttig å forstå forskjellen.

For et stabilt og raskt nett er det viktig både å ha god tilførsel (internett) og riktig fordeling (WiFi).

Internett er som hovedvannledningen som bringer vann inn i huset ditt.

  • Hvis det ikke er vann i vannrørene blir du ikke bli våt selv om du skrur på dusjen.
  • akkurat som du mister nettilgangen hvis det er problemer med internettforbindelsen din.

WiFi er som dusjen din.

  • Selv om huset har godt vanntrykk (internett), kan dusjen ha svakt trykk hvis den er tett, dårlig plassert, eller hvis andre i huset bruker mye vann samtidig.
  • Hvis krana i dusjen er stengt blir du ikke våt, selv om det er vann i vannrørene.

Slik henger det sammen:


  • Internett = hovedvannledningen som sørger for at huset ditt får vann (nett).
  • WiFi = dusjen som fordeler vannet trådløst. Hvis du står rett under dusjen, får du godt trykk (godt signal), men hvis du beveger deg langt unna, blir du knapt våt (dårlig dekning).
  • Kablet nett = rør i huset. Akkurat som vannrør sørger for jevnt trykk til alle kraner, gir nettverkskabler stabil og rask forbindelse til PC-er, TV-er og annet utstyr.

Hva om WiFi-en ikke dekker hele huset?

En dusj sprer vann i et begrenset område, akkurat som en ruter sprer WiFi-signaler.

I et mindre hus eller en hytte holder det ofte med én ruter av god kvalitet – på samme måte som én dusj er nok for å dekke behovet ditt. Men i et større hus, eller hvis veggene blokkerer signalene, kan et mesh-system eller forsterkere fungere som ekstra dusjhoder som sørger for at vannet (WiFi) når alle rom.

Hva kan du gjøre hvis nettet ikke virker eller føles tregt?

Hvis dusjen din plutselig gir dårlig trykk, eller det ikke kommer vann i det hele tatt, sjekker du gjerne både hovedkranen og om noen andre bruker vann samtidig. Internett fungerer på samme måte! Her er noen ting du kan sjekke:

Restart utstyret: – Akkurat som vannrør kan fryse om vinteren og trenger å tines opp igjen, kan alt elektronisk utstyr av og til «fryse» og trenger da en omstart. En restart fungerer ofte som at vi tiner et frossent vannrør – det fjerner små blokkeringer, frigjør systemet og får vannet (internett) til å flyte som normalt.

Test med kabel – Hvis du kobler en PC direkte til ruteren med kabel og nettet fungerer fint, betyr det at WiFi-en er problemet – ikke selve internettforbindelsen.

Flytt dusjen (routeren) – Hvis den står i et skap, bak en murvegg eller på et ugunstig sted, kan signalene bli svakere. Tenk på det som å ha en dusj som spruter vann inn i en vegg i stedet for ut i rommet.

Trenger du flere dusjer? – Hvis vannet (WiFi-signalet) ikke når hele huset, kan du sette opp flere «dusjer» i form av et mesh-system eller WiFi-forsterkere, for å spre nettet til alle rommene.

For mange dusjer samtidig? – Hvis alle i huset dusjer i hver sin dusj samtidig, kan det bli lite trykk i hver dusj. Hvis mange strømmer, spiller eller jobber på nett samtidig, kan hastigheten bli lavere for alle.

En dårlig kran kan ødelegge for resten – Hvis én kran bare er litt åpen, men likevel prøver å trekke like mye vann, vil det påvirke trykket i resten av huset.

På samme måte kan en enhet med veldig dårlig WiFi-signal (for eksempel en mobil eller en smart-ovn langt unna ruteren) bruke unødvendig mye ressurser. Ruteren prøver å gi den så mye nett som mulig, noe som vil gjøre nettet tregere for alle andre.

Sjekk hovedledningen 

Noen ganger ligger feilen utenfor huset ditt. Hvis internettforbindelsen (hovedvannledningen) har problemer, hjelper det lite å justere på utstyret hjemme.

De fleste leverandører har en side med driftsmeldinger og legger ut info hvis de har kjente problemer – hos oss finner du den her:
👉 Se driftsmeldinger fra Aasberg Internett

Er du kunde hos oss og opplever problemer? Prøv vår interaktive feilsøkingsguide, som hjelper deg å løse de fleste problemer som kan oppstå:

Eller ta kontakt med oss – vi hjelper deg gjerne 😊

Telefon: 32 17 85 13
Epost: support@aasberginternett.no

Fant du noe nyttig her? Del gjerne dette med en venn:

Nylige artikler

Nyttige nettsider
Nyttige nettsider

Nyttige nettsider - for deg med hytte eller tilknytning Hol, Ål og Nore og Uvdal  Enten du er fastboende, hytteeier eller bare besøker området av og til, finnes det mange gode ressurser på nett som kan gjøre hytteturen, eller hverdagen – litt bedre. Her har vi...

les mer
Mulig utvidelse: Kvinnegardslie, Ål
Mulig utvidelse: Kvinnegardslie, Ål

Aasberg Internett ser på muligheten for å bygge ut internett i Kvinnegardslie, men før vi kan gå videre trenger vi en oversikt over hvor mange som er interessert. Vi vet at behovet for en god internettløsning er stort. Samtidig byr terrenget og avstander på noen...

les mer
Slik får du mest mulig ut av hjemmenettverket
Slik får du mest mulig ut av hjemmenettverket

For å sikre god dekning til alle dine enheter, overalt i huset, har vi satt sammen noen enkle tips for optimal dekning. Disse rådene hjelper deg å holde alle enheter tilkoblet for en bedre online opplevelse.

les mer
10 ting mobiloperatørene ikke forteller deg om mobilt bredbånd
10 ting mobiloperatørene ikke forteller deg om mobilt bredbånd

Har du fått tilbud på mobilt bredbånd fra mobiloperatørene, men er usikker på om du bør velge dette? La oss vise noen av de skjulte realitetene bak kampanjene.

Enten du allerede er en kunde hos Aasberg Internett som utforsker alternativer eller en om du vurderer oss som et alternativ mot mobilt bredbånd, er vi her for å hjelpe deg med å ta en informert beslutning.

les mer